Pełnomocnik praw pacjenta
W każdy wtorek i czwartek w godzinach od 13:35 do 14:35 na parterze w budynku poradni specjalistycznych (od strony ulicy H. Hubala - Dobrzańskiego) dyżur pełni Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta Szpitala Klinicznego Politechniki Bydgoskiej. W tym czasie możliwy jest także kontakt telefoniczny pod numerem 52 3709331.
Uwagi, skargi oraz wnioski można złożyć osobiście lub za pomocą poczty tradycyjnej/elektronicznej w budynku Administracji Szpitala pod adresem:
ul. Szpitalna 19, 85-826 Bydgoszcz
e-mail: sekretariat@szpital.pbs.edu.pl
- Adres skrzynki do eDoręczeń: AE:PL-27818-49272-IEDSC-23
- Adres skrzynki ePuap: WSMBydgoszcz
Pacjentowi korzystającemu z usług Szpitala przysługuje katalog praw wynikający z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 849 ze zm.) Zakres obowiązków określają wewnętrzne regulacje naszej placówki. Ich poznanie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa podczas pobytu w Szpitalu.
- Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej.
- Życzliwego traktowania, poszanowania godności osobistej.
- Poszanowania prywatności i zapewnienia intymności zwłaszcza poprzez wykonywanie badań i zabiegów w miejscu osłoniętym lub w miarę możliwości osobnym pomieszczeniu, w obecności tylko personelu medycznego.
- Przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniach.
- Ochrony i zachowania w tajemnicy wszystkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia, danych medycznych, rozpoznania, rokowań i leczenia oraz wszelkich innych informacji natury osobistej, również w przypadku śmierci.
- Wyrażenia zgody na informowanie wskazanych osób o swoim stanie zdrowia chyba, że obowiązek udzielania informacji wynika z obowiązujących przepisów prawa.
- Znajomości z nazwiska i imienia osób wykonujących lub uczestniczących przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych oraz ich statusu zawodowego.
- Osobistego, lub przez uprawnione osoby, dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia i udzielanych świadczeń zdrowotnych w sposób przewidziany przepisami prawa.
- Wyrażenia zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych albo odmowy takiej zgody, a także cofnięcia wyrażonej uprzednio zgody.
- Wyrażenia zgody na uczestniczenie przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych innych osób niż udzielające świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, a także cofnięcia wyrażonej uprzednio zgody.
- Wyrażenia na piśmie zgody na zabieg operacyjny/badanie inwazyjne w celach leczniczych lub diagnostycznych, na poddanie się eksperymentalnej metodzie leczenia lub diagnostyki oraz na udział w eksperymencie medycznym dla celów naukowych, jak również cofnięcia wyrażonej uprzednio zgody.
- Korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych, w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
- Zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
- Dodatkowej opieki pielęgnacyjnej przez członka rodziny lub przez wskazaną osobę, chyba, że jest to niemożliwe ze względów epidemiologicznych lub ze względu na warunki przebywania innych osób w tym samym pomieszczeniu.
- Kontaktu osobistego z innymi osobami, chyba że jest to niemożliwe ze względów epidemiologicznych lub ze względu na warunki przebywania innych osób chorych w Szpitalu.
- Kontaktu korespondencyjnego i telefonicznego z ogólnie dostępnego telefonu.
- Opieki duszpasterskiej, poszanowania przekonań religijnych i uznawania wartości moralnych.
- Wypisania się ze Szpitala na własne żądanie.
- Składania w sytuacji naruszenia powyższych praw: uwag, wniosków i skarg.
- Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
- Złożenia do depozytu przedmiotów wartościowych i pieniędzy, pod rygorem braku odpowiedzialności Szpitala za przedmioty wartościowe i pieniądze.
- Stosować się do regulaminów pobytu Pacjentów obowiązujących w Klinikach/Oddziałach/Zakładach.
- Stosować się do zaleceń i wskazówek personelu medycznego.
- Pozostawać na terenie Szpitala do czasu zakończenia hospitalizacji.
- Przestrzegać bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu oraz palenia tytoniu na terenie Szpitala.
- Przestrzegać zasad kultury, czystości osobistej, higieny i porządku.
- Szanować mienie szpitalne.
- Respektować prawa innych pacjentów do leczenia i wypoczynku.
- Używać odbiorników radiowo-telewizyjnych za zgodą pozostałych pacjentów, których spokój może zostać zakłócony.
- Nie wnosić sprzętu elektrycznego (np. czajnik itp.)
Pacjentowi małoletniemu przysługują takie same prawa co Pacjentowi pełnoletniemu, z tą różnicą, że informacja o stanie zdrowia małoletniego jest przekazywana rodzicom lub opiekunom, rodzice lub opiekunowie decydują o zgodzie lub odmowie zgody na proponowane zabiegi i badania. W przypadku, gdy małoletni Pacjent ukończył 16 lat, ma prawo do współuczestniczenia w procesie leczenia.
BIURO RZECZNIKA PRAW PACJENTA
ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa, e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl.
Ogólnopolska bezpłatna Infolinia 800 190 590 (z telefonów stacjonarnych i komórkowych), czynna całodobowo.
SEKCJA DS. SKARG I WNIOSKÓW W KUJAWSKO-POMORSKIM ODDZIALE NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
ul. Łomżyńska 33, 85-862 Bydgoszcz
tel.: 52 3252737
KONTAKT